Followers

Advert

Saturday 3 April 2010

Diam Itu Lebih Baik

Dari Abu Hurairah Radiallahu anhu bahawa Rasulullah saw bersabda (yang bererti) : Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Kemudian maka hendaklah ia berkata akan yang baik atau hendaklah ia diam. Dan Barangsiapa beriman kepada Allah dan Hari Kemudian maka hendaklah ia memuliakan jirannya. Dan barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, maka ia hendaklah memuliakan tetamunya. (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Entri kali ini hanya ingin fokus kepada isi penting pertama dalam hadis di atas. Sebab hadis ini menekankan kepada 3 tuntutan sebagai muslim, iatu memelihara kata2, memuliakan jiran dan memuliakan tetamunya. Diam di sini bermaksud emas jika apa yg kita nyatakan akan melukakan hati dan perasaan orang lain,tidak mendatangkan faedah maka kita perlu diam. Fikir dahulu sebelum mengeluarkan kata-kata kerana kata2 ibarat ubat, jika sedikit ia menyembuhkan, tetapi jika terlebih nescaya membunuh.

Memanglah dalam kehidupan seharian kita memerlukan komunikasi sama ada secara verbal atau non verbal. Namun, sejauh mana manusia hari ini berfikir dahulu sebelum mengeluarkan kata2. Nabi bersabda barang siapa yg beriman dengan hari kemudian hendaklah ia berkata perkara yang baik yang membawa kepada mengingati Allah dan rasulnya. Namun, jika kata2 yg keluar dari lisan kita lebih membawa keburukan maka diam adalah sebaik2nya.
Sebenarnya hadis di atas adalah motivasi kepada diriku hari ini. Memujuk hati yang KECIWAA..(uwaa)... Aku tidak bersalah..huwaaa
Kadang-kala langsung tidak kita duga apa yg kita lakukan begitu mudah menjadi topik perbualan kepada orang lain. Rasanya dah jaga tingkah laku, perbuatan, molot.. agar tidak melukakan. Tetapi bila keluar dari molot ayat penyata yg sangat memeranjatkan buat aku jadi berfikir.
"Pukul bape abis wat pojek tuuut..semalam?" tanya A kpd B, kami ada buat pojek bersama kwn2 utk suka2 membesokan badan.
"owh, kul 10"..jwb B
"dapat bape banyak?" A tanya agi pd B.
"lbh kurang 100 kot" jwb B
"sy buat sorang2 leh dpt lebih dari tu" kata A.
Maka B pun terkedu..apa maksudnya ya. Tak buleh ker ya kami kumpul2, wat pojek ada hasil sesama kami.
Diam itu lebih baik dari melukakan hati orang.
Diam itu emas jika kita elak dari bcakap pkara yg tidak ketahuan.
..atau, takat mende remeh orang lain, xyah sibuk2 ar nak amik tau, pastu kuarkan ayat penyata yg buat org yg mdgr tertanya2.
owh..ragam manusia, elok sahaja kubakul sampahkan daripada buat serabut kepala. Memang manusia ada banyak ragamnya.

No comments:

Post a Comment