Followers

Advert

Saturday 27 February 2010

Apa yg tak kena..?

Serabut pala nih bila baca surat kabar kat mesia. Bunuh bayi, pukul isteri, dan sat ni tadi pukul budak umur 3 tahun sampai mati.
Walau kak Dila ngn k.Pah ckp I suka pikir, tp tulah dia nye I. sebab pikir itu pelita hati, penyuluh jalan dan tindakan. Berfikir dgn betul pun boleh mendapat pahala. Mengajar kita bersabar dan berpedoman. Sebab tu dalam al Quran apa2 peringatan dari Allah semuanya disebut, untuk orang2 yg berfikir.
Apa agaknya yg tak kena dgn mentaliti kebanyakan manusia hari ini. Mengapa nafsu lebih menguasai diri berbanding iman. Hidup bukan untuk menongkat dunia, tetapi jambatan ke hari kemudian. So, kembalilah ke pangkal jalan. Kembalilah kepada ajaran Islam. Kembalilah menjaga makanan, kembalilah menjaga solat, kembalilah membaca dan menghayati ajaran dan kandungan al Quran. Jangan menganiaya, jangan kejenya nk ngenakan orang. Jangan amik kesempatan atas kebaikan orang, selamat kat dunia, belum tentu kat akhirat. Mulanya dari keluarga, bina keluarga yg sejahtera dari hasil usaha mencari rezeki yang berkat, mudah2an selamat dan sejahtera hidup kita. Biar generasi yg kita ada boleh berfikir belaka, boleh bezakan mana yang baik dan mana yg buruk.
Ya Allah..pelihara aku, anak2ku, keluargaku, sahabat2ku, muslimin muslimat keseluruhannya. amin..
Luahan hati aku, lepas baca surat kabo pepagi..

3 comments:

  1. Inilah yg perlu semua org fikir... terutamanya yg beragama Islam ni... Rezeki HALAL ni kena ambil tindakan betul2... Kadang2 kita lupa riba yg termasuk atau sengaja masuk dlm akaun kita... kena kira berpa persen... JANGAN makan RIBA tu... Tu belum lagi kira yang syubhah... Yang x pasti halal haramnyer... yang x pasti asal usulnyer... Kita dengan rezeki yang ada yang Allah bagi belikan makanan yang sedap yang berzxat untuk anak2 dan isteri makan... Mungkin anak2 kita pintar, bijak, cemerlang dalam pelajaran... Isteri kita pula semakin hari semakin cantik, semakin bergaya... semua itu memang menyebabkan kita senang hati dan bersyukur sangat dengan apa yang ada... tapi tanpa kita sedari... sahsiah, tabiat, tuturkata, tingkah laku, budi bahasa mereka... CACAT!!!! Kalau ini berlaku... Kata Guru saya dulu... Kaji balik dari mana kita dapat REZEKI yang kita beri mereka MAKAN... wllahua'alam... moga diri ini dan kita semua akan sentiasa BERFIKIR dan BERINGAT..

    ReplyDelete
  2. Salam kak,

    betul tu kak, x tahu apa yg ada dlm hati manusia yg sanggup buat kat anak yg baru 3 tahun mcmtu.. binatang pon tahu sayangkan anaknya.. tp dia sanggup memibliskan nyawa yg perlukan kasih sayang.. ibunya pula blh sekonkol mcmtu..

    ReplyDelete
  3. Ena, that's why hati ni luluh mbaca berita tu. mengambil pelajaran dari kehidupan, kita mulakan dengan keluarga kita. mari kita sama-sama mohon Allah pelihara segalanya. amin

    ReplyDelete