Followers

Advert

Wednesday 17 February 2010

Solat Dalam Kenderaan

Berada di bumi permaisuri ini memberiku pengalaman bermakna. Malaysia tanah airku langsung tiada masalah menunaikan solat kerana kemudahan R&R yg tiptop. Di sini, solat dalam kenderaan adalah biasa. Kompas penunjuk arah kiblat adalah di antara peralatan yg wajib ada dlm handbag atau kereta. Wudhuk pulak jaga..bimbang sgt kalo terbatal kerana sejuk nak ulang2 ke bilik air. Yg penting pakaian mesti bersih dan menutup aurat tiap kali kuar rumah.
Dalam islam terdapat beberapa kelonggaran yang diberikan di dalam solat kepada para musafir yang keluar dengan tujuan yang baik. Ia merupakan satu keringanan yang diberikan oleh Allah sebagai rahmat kepada seluruh umat Islam.

AMALAN SUNAT SEBELUM MUSAFIR
Tujuan bermusafir adalah dengan niat yang baik bukan atas tujuan maksiat, ini semoga perjalanannya itu sentiasa diberkati oleh Allah.
Menunaikan 2 rakaat solat sunat musafir sebelum berangkat.
Memulakan musafir pada hari khamis ataupun Isnin. Elakkan bermusafir seorang diri, sunat membawa teman.
Meminta kaum keluarga supaya mendoakan kita agar selamat dalam perjalanan.
Membaca doa ketika hendak keluar dari rumah dan juga menaiki kenderaan .
Jika jarak yang hendak dituju itu melebihi dua marhalah (60 batu/ 96.6 KM) maka disunatkan kita untuk menjamak dan mengqasarkan solat.

SOLAT DALAM KENDERAAN
Seseorang yang sedang bermusafir dibolehkan menunaikan solat di tempat duduknya di dalam kenderaan. Ia dibolehkan jika didapati sukar untuk mencari tempat solat semasa dalam perjalanan ataupun kenderaan yang dinaiki itu tidak berhenti.

Demikian juga jika kita sukar untuk mendapatkan air wuduk, kita boleh menunaikan solat tapa wuduk tetapi solat tersebut hanya dikira sebagai menghormati waktu dan WAJIB di qada' kemudiannya. Jika ianya solat sunat tidak perlu mengqada'nya. Solat dalam kenderaan juga boleh dijamak atau diqasarkan setelah cukup syarat-syaratnya.

PANDUAN SOLAT DALAM KENDERAAN

Duduk dengan menegakkan badan di tempat duduk dalam kenderaan.
Menghadap ke arah kiblat dengan berpandukan kompas atau kaedah yang sesuai walaupun tidak semestinya tepat. Memadai juga jika kita meyakini arah kiblat itu hanya pada awal solat sahaja ketika takbitarul ihram.
Niatkan solat yang hendak kita tunaikan itu ketika takbiratul ihram.
Bacaan surah dalam solat adalah sama sepertu solat biasa.
Rukuk hendaklah dilakukan dengan isyarat iaitu dengan menundukkan sedikit kepala serta badan dan kedua tangan di letakkan pada lutut.
Sujud pula dilakukan dengan menundukkan kepala dan badan terkebawah sedikit dari isyarat rukuk.
Duduk diantara dua sujud, duduk tahiyat awal dan akhir masih kekal seperti biasa dengan duduk di kerusi kenderaan.
Kita tidak perlu mengubah tempat duudk untuk membetulkan arah kiblat jika kenderaan yang kita naiki itu sering bertukat arah.

APAKAH SOLAT MENGHORMATI WAKTU ?
Solat menghormati waktu ialah solat yang dilakukan dalam keadaan berhadas (kerana tiada air untuk berwuduk atau tiada tanah untuk bertayammum) dan juga solat yang tidak dapat menghadap kiblat. Solat ini WAJIB di qada semula setelah beroleh air atau tanah ataupun dapat menghadap kiblat kembali. Kita juga boleh mengqada' solat solat hormat waktu ini secara jama' ataupun qasar dengan syarat kita masih berada di dalam musafir.

Apabila kita telah kembali ke tempat asal maka solat hormat waktu mestilah di qada' secara sempurna. Jika ditakdirkan kita meninggal semasa musafir dan kita masih belum mendapatkan air untuk berwuduk atau tanah untuk bertayammun bagi megqada' solat maka memadai solat menghormati itu telah diterima Allah.

Sebaliknya jika kita berpeluang untuk mengqada' solat hormat waktu ini setelah adanya air atau tanah tetapi kita masih melengahkannya maka kita dikira berdosa.

p/s : Pengalaman dengan Emirates ada peluang solat dalam kapal terbang kerana ada tempat/ruang solat. But jika dengan penerbangan lain, solat di tempat duduk sahaja. Semoga Allah melindungi dan memeliharaku, suamiku, anak2ku, ibubapaku, adik beradikku, sahabat2ku, muslimin muslimat keseluruhannya.
Doaku..

3 comments:

  1. belum pernah experience solat dlm kenderaan sbb xpernah travel jauh. huu. thanks for sharing this :)

    ReplyDelete
  2. betul2..kat mesia kita jarang solat dlm kenderaan, but jika di bumi asing ni ia biasa. susah nk cari musolla bila travel ke mana2. solat itu tiang agama dan mudah2an solat kita ditrima sbg ibadah yang akan menyelamatkan kita di akhirat kelak. amin

    ReplyDelete