Followers

Advert

Tuesday 16 February 2010

Patriotik ke aku nih?..

Salam dari bumi permaisuri Britain.
Entri tday masih tentang pengalaman hari2 chuti seorang chekgu di suatu masa dahulu.hihi. Break time menikmati sechawan nescafe dan roti bakar di kolej tempat I noreh nih, kupandang sepi segala peralatan dan kemudahan yang ada.
Komputer di setiap kelas. Penuh kelas ngn komp di setiap meja.
dlm setiap kelas ada 2buah printer
mesen photostat kat koridor
mikrowave ujung corner
peti ais kecik ngn sudut minum
..
dan ntah napa, perasaanku ini mudah sgt 'terasa'. 'Deme' dah korek negara kita semahunya suatu waktu dahulu. Dan hari ini mereka bermewah2 atas segalanya. Sinisnya perasaanku pada sebuah negara ini ntah napa. kerana jati diri yg tebal ker? patriotik sgt ke aku nih?..
Teringat kepayahanku di suatu waktu dahulu. Nak beli ink printer kat bilik guru pun chekgu2 kene beli sendrik. Sekolah xda duit kata gb.
Coffee corner pun jd masalah bila ada sebahagian guru 'tak restu' BKG guna duit utk beli gula kopi atas alasan deme tak minum kat situ.
Nak kelas menarik, chantik..guru kelas kuar modal sendrik utk tampung perbelanjaan.
Agak2nya, dah berubah atau belum ya suma situasi ni skrg? napa dlm pada tak sabar nk pulang berbakti aku bimbang pada perkara2 begitu? mungkin kerana aku sudah jemu ngn pkara remeh temeh itu yg nmpknya tiada penghujung.
Pesanan buat diriku..jika tong sampah ini besar, aku harus lebih besar dari tong sampah itu. jika vakum ini berat, aku harus lebih kuat dari vakum itu, jika masalah ini besar..maka aku harus lebih besar dari masalah itu.
hahahaha..aku da pandai reka kata2 smgt sendrik nampaknya. aku teringin sgt..walau berbadan kecik, tp aku mahu berjiwa besar. aminn

No comments:

Post a Comment